September 27, 2014
رئیس منطقه خودگردان منطقه کاتالونیا در شمال اسپانیا با امضای مصوبه پارلمان محلی رسما اعلام کرد که همه‌پرسی Kataloniاستقلال این منطقه از اسپانیا روز ۹ نوامبر (۱۸ آذر) برگزار خواهد شد.
دولت اسپانیا مخالف برگزاری چنین رفراندمی است و ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا گفته است که از برگزاری آن جلوگیری خواهد کرد.
روز ۱۹ سپتامبر پارلمان محلی کاتالونیا با نتیجه آرای ۱۰۶ موافق در برابر ۲۸ مخالف مجوز برگزاری همه‌پرسی استقلال، مشابه آن چه در اسکاتلند برگزار شد را صادر کرد.
همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر برگزار شد و رای دهندگان به استقلال آن از بریتانیا رای ندادند.
نخست وزیر اسپانیا گفته است برگزاری هر گونه رفراندمی در کاتالونیا غیرقانونی خواهد بود.
انتظار می‌رود آقای راخوی این مناقشه را به دادگاه قانون اساسی اسپانیا ارجاع دهد.
اما آقای ماس، رئیس منطقه خودگردان کاتالونیا گفت: “اگر آنها در مادرید فکر می‌کنند می‌توانند با توسل به قانون جلوی اراده کاتالان‎‌ها را بگیرند، اشتباه می‌کنند.”
منطقه کاتالونیا، که شهر بارسلونا را هم شامل می‌شود با جمعیتی حدود هفت و نیم میلیون نفر از غنی‌ترین و صنعتی‌ترین مناطق اسپانیاست.
تا چند سال پیش کاتالان‌ها به اندازه امروز خواهان استقلال کامل نبودند، اما بحران اقتصادی اسپانیا باعث افزایش شدید حمایت از استقلال این منطقه شد.
یکی از دلایل نارضایتی مردم این منطقه اختصاص بخشی از مالیات آن به مناطق فقیرتر است.
اوایل ماه جاری میلادی صدها هزار نفر از اهالی کاتالونیا برای نشان دادن حمایت خود از همه‌پرسی در بارسلونا راهپیمایی کردند.