Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مزیت‌های صنعتی سیستان‌وبلوچستان از نگاه مسئولان و فقر و محرومیت

مزیت‌های صنعتی سیستان‌وبلوچستان از نگاه مسئولان و فقر و محرومیتمسئولان استان سیستان و بلوچستان در حالی از مزیت های صنعتی و اقتصادی صحبت می کنند که
 نماینده مردم خاش در نطق میان دستور مجلس گفته بیش از 70 در صد مردم این استان زیر خط فقر می باشند و مشارکت اقتصادی در کمترین سطح ممکن است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایسنا، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با وجود مرزهای گسترده خاکی و آبی، استقرار در مسیر کریدور شمال-جنوب دنیا، دسترسی به تنها بندر اقیانوسی ایران و همچنین بهره‌مندی از معادن مختلف، مزیت‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌گذار دارد.

نادر میرشکار با بیان مطلب بالا اظهار کرد: شیلات و صنایع مرتبط با آن به سبب واقع‌شدن استان در مجاورت آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند و حجم بالای صید آبزیان به عنوان قابلیت محوری و موثر در منطقه به شمار می‌رود.
وی با اشاره به تولید سالانه بیش از 170 هزار تن خرما در استان، گفت: تولید خرما در سیستان و بلوچستان به عنوان یک مزیت می‌تواند در ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی وابسته موثر واقع شود، ضمن اینکه اکنون احساس نیاز به این صنایع در شهرهای جنوبی استان قابل‌ لمس است.

این مسئول در بخش دیگری به ظرفیت‌های تولید و پرواربندی دام در استان پرداخت و گفت: واردات بیش از 200 هزار رأس دام سنگین از مرزهای استان بستر مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی دام در منطقه به شمار می‌رود.

این عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان وجود مرزهای آبی و خاکی متعدد در استان را از زمینه‌های توسعه تجارت غیرنفتی عنوان و اضافه کرد: مرزهای آبی طولانی با آب‌های آزاد (حدود 300 کیلومتر) و امکان توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان و دیگر کشورها می‌تواند به توسعه استان کمک کند، از طرفی وجود 1100 کیلومتر مرز خاکی با دو کشور پاکستان و افغانستان و امکان صادرات محصولات داخلی به این دو کشور و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی مبتنی بر مواد اولیه وارداتی زمینه مناسب و قابل‌توجهی برای جلب توجه سرمایه‌گذاران است.
میرشکار در ادامه سیستان و بلوچستان را رنگین‌کمان معادن ایران نامید و بیان کرد: قرار داشتن استان در کمربند فلز زایی و معدنی و وجود معادن غنی از کانی‌های مختلف که در صورت تکمیل مطالعات می‌تواند ظرفیت موثری در توسعه استان و ایجاد صنایع مبتنی بر مواد معدنی در منطقه باشد، از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری دیگر در این استان است.

وی با بیان اینکه وجود بیش از 285 اندیس معدنی شناخته‌شده در استان بستری مناسب برای انجام مطالعات اکتشافی را فراهم آورده است، افزود: از جمله این اندیس‌ها می‌توان به اندیس‌های فلزی نظیر کرومیت با 87 مورد، مس با 55 مورد و منگنز با 26 مورد و اندیس‌های غیرفلزی نظیر منیزیت، تالک، سیلیس، کائولن و مصالح ساختمانی نظیر گرانیت با 37 مورد پوزولان، مرمر و ... اشاره کرد.

این مسئول در ادامه وجود اسکله‌های کشتیرانی (شهید بهشتی، کلانتری واسکله ایران بندر) را از ظرفیت‌های دیگر تجاری سیستان و بلوچستان دانست و افزود: وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و بازارچه‌های مرزی شهرستان‌های زاهدان، سراوان، هیرمند و پیشین، به عنوان عوامل مهم در ایجاد صنایع مبتنی بر صادرات و یا صنایع مبتنی بر واردات مواد اولیه است که می‌تواند مکملی برای گسترش فعالیت‌های 28 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و فعال در تمامی شهرستان‌های استان باشد.

http://balochcampaign.com/

No comments:

Post a Comment