Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

دیوان عالی پاکستان نخست وزیر را مجرم شناخت

دیوان عالی پاکستان نخست وزیر را مجرم شناخت

گیلانی در ارتباط با اتهام اهانت به دادگاه "مجرم" شناخته و ظاهرا به مجازاتی "صوری" محکوم شد
دیوان عالی پاکستان نخست وزیر این کشور را در ارتباط با پرونده اتهامی علیه او مجرم شناخته است
روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت (۲۶ آوریل)، قضات دیوان عالی پاکستان - عالی ترین مرجع قضایی این کشور - رای خود در مورد پرونده اتهامی علیه یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر، را اعلام کرده و گفتند که آقای گیلانی را در ارتباط با اتهام اهانت به دادگاه مجرم شناخته و به بازداشت تا ختم جلسه دادگاه محکوم کردند.
دیوان عالی گفته است که جزئیات رای قضات بعدا منتشر خواهد شد.
با خاتمه جلسه دادگاه، دوره محکومیت "صوری" آقای گیلانی نیز پایان یافت و وی در حالیکه لبخند بر لب داشت، در میان استقبال هواداران خود ساختمان دیوان عالی را ترک کرد.
برای جرم اهانت به دادگاه در قوانین پاکستان تا شش ماه حبس و در مورد مقامات دولتی، همراه با اخراج از سمت پیش بینی شده و مشخص نیست که آیا بازداشت جند لحظه ای آقای گیلانی به منزله پایان این پرونده است و یا موضوع برکناری او نیز مطرح و پیگیری خواهد شد هر چند تلویزیون پاکستان رای دادگاه را با جمله "گیلانی نخست وزیر باقی می ماند" پخش کرد.
دیوان عالی پاکستان آاقای گیلانی را متهم کرده بود که به عنوان متصدی عالی ترین مقام قوه مجریه، از اجرای حکم این دیوان برای از سرگیری پیگرد قانونی علیه آصف علی زرداری، رئیس جمهوری، توسط دادگستری سوئیس خودداری ورزیده است.
در مقابل، آقای گیلانی گفته بود که رئیس جمهوری، به عنوان رئیس کشور، از مصونیت قانونی برخوردار است و بازگشایی پرونده علیه او غیرقانونی است.
طرفداران دولت آقای گیلانی قضات دیوان عالی را متهم کرده اند که از حوزه اختیارات قضایی خود تجاوز کرده در صدد سرنگون کردن دولت قانونی کشور برآمده اند.
براساس گزارش خبرگزاری ها، هنگام ورود آقای گیلانی به محل دیوان عالی در اسلام آباد، گروه کثیری از طرفداران حزب حاکم مردم در محل حاضر بودند و با ریختن پرگ گل بر سر راه نخست وزیر، حمایت خود را از او ابراز داشتند.
دهها خبرنگار داخلی و خارجی جلسه دیوان عالی را تحت پوشش قرار داده اند.
 
گیلانی (راست) به دلیل خودداری از سلب مصونیت زرداری (چپ) تحت تعقیب قرار گرفت
با توجه به شرایط پاکستان و فعالیت گسترده گروه های مسلح اسلامگرا، تمهیدات امنیتی گسترده ای در محل برگزاری جلسه محاکمه پیش بینی شده و وزیر کشور از طرفداران دولت خواسته بود که از تجمع در محل دادگاه خودداری ورزند و بدون توجه به رای قضات، آرامش خود را حفظ کنند.
اوایل ماه فوریه سال جاری، نخست وزیر پاکستان در محل دیوان عالی حضور یافت و در آن جلسه، رسما به اهانت به دادگاه متهم شد.
با اینهمه، در جلسه ماه فوریه، یکی از قضات دیوان عالی گفت که بدون توجه به ماهیت پرونده و جریان رسیدگی قضایی، حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در این دیوان نشانه ای مطلوب از تمکین به قانون در پاکستان است.
طرفداران دولت پاکستان گفته بودند که پافشاری دیوان عالی در پیگرد نخست وزیر، امنیت این کشور را که در حال حاضر با دشواری های عمیق سیاسی مواجه است به مخاطره می اندازد و قضات دیوان عالی را متهم کرده بودند که در صدد قدرت نمایی برآمده اند.
موضوع پرونده
پرونده علیه یوسف رضا گیلانی به تعقیب قانونی آصف علی زرداری، رئیس جمهوری کنونی، و همسرش بی نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین در ارتباط با پرونده فساد مالی در محاکم کشور سوئیس مربوط می شود.
خانم بوتو و همسرش تا اواخر سال ۲۰۰۷ به دلیل مخالفت با دولت وقت پاکستان برای چند سال در خارج از این کشور زندگی اما با صدور فرمان عفو آنان توسط پرویز مشرف، رئیس جمهوری، برای حضور در صحنه سیاسی به پاکستان بازگشتند اما خانم بوتو در جریان مبارزات انتخاباتی، ترور شد.
خانم بوتو و آقای زرداری هنگام اقامت در خارج در ارتباط با اقدام به رشوه خواری و پولشویی در دهه ۱۹۹۰ توسط قوه قضاییه سوئیس تحت پیگرد قرار گرفتند.
 
طرفداران دولت پاکستان دیوان عالی را متهم کرده اند که در صدد سرنگونی دولت قانونی کشور است
در حالیکه رسیدگی به این پرونده هنوز خاتمه نیافته بود، در سال ۲۰۰۷، ژنرال مشرف در آستانه واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی، با صدور فرمان عفو خانم بوتو و آقای زرداری، پرونده اتهامی آنان در پاکستان را مختومه اعلام کرد و امکان بازگشت آنان به کشورشان را فراهم آورد.
با ترور خانم بوتو، رهبری عملی حزب مردم بر عهده آقای زرداری قرار گرفت و وی در سال ۲۰۰۸، به ریاست جمهوری پاکستان برگزیده شد.
با آغاز ریاست جمهوری آصف علی زرداری، دادگستری سوئیس با این استدلال که وی به عنوان رئیس یک کشور از مصونیت قضایی در سوئیس برخوردار است، دادرسی علیه آقای زرداری را متوقف کرد.
با اینهمه، دیوان عالی پاکستان در سال ۲۰۰۹، به الغای فرمان عفو و سلب مصونیت آصف علی زرداری و بازگشایی پرونده اتهامی علیه او رای داد تا زمینه ادامه پیگرد او در سوئیس فراهم شود و از نخست وزیر خواست تا با ارسال نامه ای برای مقامات سوئیسی و اعلام سلب مصونیت از رئیس جمهوری پاکستان، این حکم را به اجرا بگذارد.
در مقابل، اقای گیلانی استدلال کرد که رئیس جمهوری تا زمانی که در این سمت خدمت می کند از مصونیت از تعقیب قضایی برخوردار بوده و دولت، که رسما منصوب رئیس جمهوری است، نمی تواند مصونیت او را سلب کند.
براساس قوانین پاکستان، نادیده گرفتن رای دادگاه از جمله دیوان عالی به منزله اهانت به دادگاه و جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.
رای دیوان عالی قابل استیناف است اما معلوم نیست که آقای گیلانی از حکم روز پنجشنبه شامل چند لحظه "بازداشت" در جلسه دادگاه که در واقع به اجرا گذاشته شده، استیناف بخواهد مگر اینکه این حکم همچنین شامل برکناری از سمت دولتی نیز باشد.
در عین حال، این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که دیوان عالی به محکومیت آقای گیلانی رای داده و از نظر قضایی، وی مجرم محسوب می شود.
دوره خدمت دولت کنونی پاکستان یک سال دیگر پایان می یابد و در صورتی که آقای گیلانی و دولت او تا آن زمان همچنان در مصدر امور باقی مانده باشند، تکمیل یک دوره کامل زمامداری به منزله پدیده ای نادر در تاریخ سیاسی پاکستان خواهد بود.

No comments:

Post a Comment