Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

تقسیم بلوچستان به سه یا چهار استان جدید و حذف نام بلوچستان


آری یا خیر


چند سالی است که بحث تقسیم استان هر از چند گاهی به گوش می رسد و هر دفعه موضوع به گونه ای جدید بیان و تفسیر می شود اخیرا نیز اخباری در گوشه و کنار مطرح است که حکایت از تقسیم استان به سه یا چهار استان جدید دارد.
اما موضوعی که  بیشتر حساسیت برانگیز بوده و باعث واکنش همه بخصوص جوانان  شده احتمال حذف نام بلوچستان  و باقی ماندن سیستان بعد از این تقسیمات می باشد. حال فارغ از مضرات ویا منافع تقسیم استان که بنظر بنده اینگونه تقسیمات تاثیری بر بهبود وضع  بلوچها نخواهد داشت انهم بدلیل وجود  سابقه اینگونه تقسیمات در زمان حکومت پهلوی و تجربه مردم جاسک و مناطق بلوچ نشین استان کرمان و حتی خود سیستان که بنا بر شواهد و قرائن این مناطق جدا شده  از محرومیت بیشتری نسبت به قبل رنج می برند. این موضوع بنوبه خود همچنین برای ما یاداور سیاست اشتباه تغییر اسامی بومی اماکن و محل های بلوچستان  می باشد که در انتخاب و تغییر خیلی از این اسامی هیچگونه نظرخواهی از مردم بومی بعمل نیامده  بگونه ای که  بعضی از انها هیچ سنخیتی با ویژگی ها و پیشینه ان مناطق ندارند.
امیدوارم علی رغم سوابق قبلی اینبار سیاستگذاران و نمایندگان بلوچ استان تصمیمی عاقلانه و منطبق با نظر و خواست مردم بگیرند!!!


مرگت از لحظه ای اغاز مشود که در برابر انچه مهم است سکوت کنی (مارتین لوترکینگ)


نویسنده: مصطفی
جمعه 19 اسفند1390 ساعت: 11:0
البته چون ما ایرانی جماعت اول طرح ر اجرا می کنیم بعدا روی آن فکر می کنیم به نظر این طرح هم این چنین باشه. اگر طرح دقیقا از مجاری قانونی تبین می شد بسیار از کج فهمی ها می توانست برطرف شود. پس خود متولیان هم هنوز سردر گم هست که چه کنند و چگونه اجرا کنند. بهتر است به مردم رو راست باشند.


من هم با شما موافقم ولی مطمئنم هدف این جدا سازی بهبود وضعیت ما نیست و ما باید مخالفتمان رو از طریق نمایندگانمان بگوش مسولین برسانیم
نویسنده: مرز ارتباط
دوشنبه 22 اسفند1390 ساعت: 18:2
سلام
به درستی به این موضوع پرداختید. تحرکات شدیدی شروع شده است که اولا" بلوچستان زدایی کنند و دوما" استانهایی قطعه قطعه و بدون هوویت ایجاد کنند. البته من با تقسیم به شرط اینکه به هویت بلوچ لطمه ایی وارد نشود موافقم.
.....
با توجه به سابقه و حسن نیت برادران !!! ایا شما هنوز فکر می کنید عزیزان با مطرح نمودن اینگونه مسائل به فکر توسعه ما هستند و هدفشان از تجزیه بهبود وضعیت ماست ؟؟؟
نویسنده: نوهان
دوشنبه 22 اسفند1390 ساعت: 23:42
شاید این اتفاق آزمونی باشد برای اینکه ما بلوچ ها بفهمیم چقدر دیگر جان داریم و زنده ایم.
نویسنده: تیزبین
دوشنبه 22 اسفند1390 ساعت: 23:49
اینها نمیخواهند استان را تقسیم کنند بلکه میخواهند بلوچ ها را با از بین بردن فرهنگشون در خود هضم کنند و نابودشان کنند ما که ایرانی نیستیم و با حذف بلوچستان از نقشه ایران دیگر حقی بر این سرزمین نخواهیم داشت
نویسنده: یونس
یکشنبه 28 اسفند1390 ساعت: 13:30
هر وقت زمزمه این قصد وخبر به گوشم می رسد بخدا تنم میلرزد و احساساتی میشم حالتی که اصلا دوست ندارم احساساتی شدن....ولی نباید اینبار سکوت کرد
به روزم سر بزنید.ضمنا شما لینک شدید
نویسنده: شه بخش
چهارشنبه 2 فروردین1391 ساعت: 1:26
هرچی باشه بلوچستان باید باشدددددد.
نویسنده: ܔ•.لاتحزنܔ•.
چهارشنبه 2 فروردین1391 ساعت: 10:52
زندگی دفتری از خاطره هاست ،یک نفر در دل شـــــــب

یک نفر در دل خاک،یک نفر همدم خوشبختی هاست

یک نفر همسفر سختــــــــــــــــــی هاســــــــــت

چشم تا باز کنیم، عمـــــــــرمان مــی گذرد

ما همه همسفــــــــــــر و رهــــــگذریم

آنچه باقیست فقط خوبی هاست

ܔ•. نوکین بهار مبارکܔ•.
نویسنده: گمشادزهی
یکشنبه 6 فروردین1391 ساعت: 11:36
به نکته جالبی پرداختید که دغدغه همه یمان هست.
نویسنده: رئيسي(فنوج)
دوشنبه 21 فروردین1391 ساعت: 12:14
اين هم نقشه اي است كه برادران براي ازبين بردن نام بلوچستان بكار ميبرند اميدوارم نمايندگان ومسئولين اول فكر كنند به موضوع بعد تصميم بگيرند.



1 comment:

  1. بلوچ ایرانی23 April, 2012

    سلام
    یکی از نقاط ضعف ما بلوچ هاناله پیش از درد است . هنوز نه به دار است و نه به بار . تقسیم استان یقیناً به نفع ماست نه به ضررمان . هویت چیزی نیست که با فرض محال حذف نام ازبین رود . متاسفانه خیلی بداست که ما خودمان این قدر فرسوده وضعیف می دانیم ، البته یقین دارم که در پس به بحث گذاشتن این موضوع یا ملاهای جیره خواررژیم قرار دارند و یا کاسه بدستان امپریالیسم دوست

    ReplyDelete