Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

مولانا عبدالحمید: اهل سنت را ببینید و صدای‌شان را بشنوید!

بازداشت برخی از علما و امامان جمعه سیستان و بلوچستان به اتهام دست داشتن در ترور ادامه دارد. روحانیان سنی کشور در روزهای اخیر سکوت را شکستند و به فشارهای فزاینده بر اهل سنت اعتراض کردند.
محافل مختلف اهل سنت به دویچه وله گفتند که فشار بر علمای سنی از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و اعمال محدودیت علیه آنان در روزهای اخیر بیشتر شده است. در این میان رهبران دینی اهل سنت نیز به رغم فشارها سکوت خود را شکسته و اعتراض را آغاز کرده‌اند.

به گزارش "سنی آنلاین"، پایگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت در ایران، نشست سراسری دانشجویان اهل سنت کشور زیر عنوان "سده‌ی ۱۵ طلوع بیداری اسلامی و عدالت‏خواهی، افول استبداد و خودمحوری" با حضور علمای سنی در محل حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی از صبح روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار شد.

تلاش برای جلوگیری از دیدار با دانشجویان اهل سنت

"سنی آنلاین" از قول مولانا عبدالحمید می‌نویسد: «عده‌ای از مسئولین استانی می‌گویند که شما باید برای دیدار دانشجویان اهل سنت درخواست مجوز بدهید. زیرا نشست ما را غیرقانونی می‌دانند. در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست که شهروندی برای سفر به یکی از نقاط کشورش و دیدار با هموطنانش نیاز به مجوز و گذرنامه داشته باشد.»
عبدالحمید چنین ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی تنگ‌نظری‌ها و کوته‌فکری‌ها باعث شد تا بسیاری از دانشگاهیان ما امروز نتوانند در این دیدار شرکت کنند. ما از مسئولین نظام و استان می‌خواهیم اهل سنت را ببینند. ما یک واقعیت در این کشور هستیم.»

صدای مخالفین و زندانیان را بشنود!

امام جمعه اهل سنت زاهدان درخواست خود را از مسئولان چنین بیان می‌کند: «ما خیرخواهانه و دلسوزانه می‌گوییم که نظام باید مذاهب، اقوام، ادیان و حتی مخالفین خود را ببیند و صدای همه را بشنود. صدای کسانی را که در زندانها هستند بشنود و ببیند که چه می‌گویند.»
مولانا عبدالحمید در مقابل صدها دانشجوی سنی که از شهرهای مختلف کشور جمع شده بودند، می‌گوید: «خودکامگی، استبداد و دیکتاتوری محکوم به فناست.» 
وی در بخشی از سخنان خود بر لزوم احترام به هویت قومی شهروندان در ایران تاکید می‌کند: «هر ملتی که هویت نداشت آن ملت مرده است. کرد، بلوچ، ترک، ترکمن و فارس باید در حین برادری هویت خود را حفظ کنند. قانون اساسی نیز بر حفظ زبان‌های قومی تاکید کرده است، اگر چه به آن عمل نمی‌شود. اینکه شیعه با دست باز و سنی با دست بسته نماز بخواند مشکلی نیست، چون هر دو عبادت پروردگار را انجام می‌دهند، ولی هیچ کسی حق ندارد جلوی نماز خواندن کسی دیگر را بگیرد.»

امام‌جمعه سابق: اجازه برگزاری مراسم دینی را نمی‌دهند


احمد اسماعیلی می‌گوید که در ایران به سنی‌ها برای اجرای مراسم‌های دینی مجوز نمی‌دهند

احمد اسماعیلی، سخنگوی شورای مرکزی سنت (شمس)،  در گفتگو با دویچه وله می‌گوید که اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ممنوع کردن دیدار رهبران مذهبی با دانشجویان سنی چیز تازه‌ای نیست. وی در این رابطه چنین توضیح ‌می‌دهد: «یک هفته پیش از دیدار دانشجویان اهل سنت با رهبران دینی، به مسابقه‌ی حفظ قرائت قرآن حساسیت نشان دادند و درخواست کردند که اینگونه مسابقه‌ها باید تحت نظر وزارت ارشاد برگزارشود.»
آقای اسماعیلی که پیش از این در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه ۳ سال امام جمعه بوده و در سال ۱۳۷۵ در دادگاه روحانیت همدان محاکمه شده است، به دویچه وله می‌گوید: «اگر علمای سنی اعلام کنند که چنین مراسمی برگزار خواهند کرد، اجازه نمی‌دهند. من وقتی امام جمعه بودم بارها برای مراسم حفظ قرآن و یا احیای شب‌های لیلة ‌القدر درخواست مجوز کردم اما به ما اجازه ندادند. اگر شما در سال برای صد مورد درخواست برگزاری اینگونه مراسم‌ را بکنید شاید موفق شوید در ۱۰ مورد مجوز بگیرید. حتی اگر اجازه هم بدهند محدودیت‌هایی را قائل می‌شوند.»

کارشناس: عرصه بر مولوی عبدالحمید تنگ‌تر می‌شود


قاسم درانی معتقد است که وضعیت اهل سنت ایران در دوره احمدی نژاد بدتر شده است

دکتر قاسم درانی، مدیر شبکه‌ی جهانی بیان که برای اهل سنت در ایران برنامه پخش می‌کند، تاکید می‌کند که وضعیت اهل سنت در داخل ایران بویژه پس از روی کارآمدن احمدی نژاد بدتر شده است.
وی در این مورد چنین توضیح می‌دهد: « روز به روز عرصه را بر مولوی عبدالحمید تنگ‌تر می‌کنند، به دلیل اینکه وی خواهان حقوق اهل سنت است و به‌رغم  حاکم بودن شرایط امنیتی در کشور صدای اعتراضش را بلند می‌کند.»

عبدالحمید شخصیت ملی و رهبر اهل سنت در ایران

به نظر دکتر عبدالستار دوشوکی از"مرکزمطالعات بلوچ  در لندن"، مولانا عبدالحمید از حقوق بشر و نفی تبعیض و نابرابری بین ایرانیان صرفنظر از دین و قومیت سخن می‌گوید و به همین دلیل نه تنها بعنوان رهبر مذهبی اهل سنت در ایران بلکه بمثابه یک شخصیت فرهیخته ملی مطرح است و جایگاه ویژه ای میان شیعیان و سنی‌ها و پیروان دیگر ادیان و عقاید در سراسر ایران دارد.
دوشوکی در رابطه با تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای ممنوع کردن دیدارعبدالحیمد با دانشجویان سنی هم چنین می‌گوید: «جمهوری اسلامی گفتمان و پیوند بین حوزه و دانشگاه را بعنوان یک سیاست راهبردی تبلیغ و ترویج می‌کند، اما در مورد اهل سنت سیاست کاملا متناقضی را در پیش می‌گیرد و نه تنها این حق را برای حوزه‌های دینی اهل سنت و دانشجویان سنی مذهب کشور قائل نیست، بلکه وحدت و پیوند اهل تسنن را یک تهدید بالقوه امنیتی تلقی می‌کند.»
چرا روحانیان سنی دستگیر می‌شوند؟
آقای دوشوکی یادآورمی‌شود که سال پیش نیز نشست دانشجویان سنی با رهبران دینی‌شان به دلیل فشارها و تهدیدات امنیتی ششمین با تاخیر دو ماهه برگزار شد. در نتیجه مقامات جمهوری اسلامی همواره تلاش نموده‌اند تا از برگزاری این همایش سالیانه جلوگیری بعمل آورند.
دوشوکی می‌افزاید: «مقامات جمهوری اسلامی ظاهرا از عنوان  نشست امسال تحت نام "طلوع بیداری اسلامی و عدالت خواهی، و افول استبداد و خودمحوری" و همچنین سخنان مولانا عبدالحمید مبنی بر اینکه خودکامگی، استبداد و دیکتاتوری محکوم به فناست بسیار ناخرسند هستند.»

دستگیری روحانیان سنی به بهانه‌ی دست داشتن در ترور

عبدالستار دوشوکی: «خبر بازداشت روحانیان سنی در رسانه‌های فارسی زبان بازتابی ندارد.»

دوشوکی به دویچه وله اطلاع می‌دهد که قریب به سه هفته پیش ماموران امنیتی چند تن از علما از جمله مولانا فتی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک، مولوی عبدالله ملازاده، از بستگان سببی و نزدیک مولانا عبدالحمید و امام جمعه پارود را بجرم دست داشتن در قتل مولوی جنگی زهی دستگیر کردند که باعث اعتراض شدید علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان شد. از سوی دیگر علمای سنی اعتراض می‌کنند به اینکه دولت تاکنون هیچ اقدامی در جهت شناسائی و دستگیری عوامل ترور یک مولوی منتقد دولت بنام مولوی علی دهواری که اخیرا به قتل رسید، انجام نداده است.
دوشوکی از مرکز مطالعات بلوچ در لندن خاطرنشان می‌کند: «مولوی جنگی زهی توسط جندالله ترورشد. علمای اهل سنت مخالف آتش‌افروزی، تعصب و جنگ‌طلبی جندالله هستند. در نتیجه این دستگیری‌ها هیچگونه توجیه منطقی و مستدل ندارد. در عین حال سه هفته پیش وزارت اطلاعات از دستگیری ۱۵ عامل خبر داد و مدعی شد که قتل مولوی جنگی زهی با همکاری مولوی‌های سنی بلوچ، صهیونیسم، وهابیت، آمریکا و انگلیس صورت گرفته است.»

سکوت رسانه‌ها دربار‌ه‌ی دستگیری روحانیان اهل سنت

دکتر عبدالستار دوشوکی، فعال سیاسی بلوچ و رئیس مرکز مطالعات بلوچ- لندن، از "شیوه عملکرد تبعیض آمیز و گزینشی برخی رسانه‌های فارسی‌زبان" انتقاد می‌کند. او می‌گوید که این رسانه‌ها، حتی بعد از تائید خبر توسط وزارت اطلاعات و رسانه‌های داخلی، اخبار دستگیری بلوچ‌ها و اهل سنت را منعکس نکرده‌اند.

وی بر این نظر است که رسانه‌ها هم با بلوچستان رفتاری تبعیض‌آمیز دارند و می‌گوید: «خبر دستگیری یک فعال مدنی در تهران بلافاصله در راس اخبار قرار می‌گیرد و آن را پوشش خبری می‌دهند. اما در مورد اخبار بلوچستان و اهل سنت سکوت اختیار می‌کنند. این تمایز در پوشش خبری و حذف گزینشی اخبار بلوچستان حکایت از تبعیض نهادینه شده در فرهنگ ایرانی دارد. تبعیض مختص جمهوری اسلامی نیست بلکه دستگیری و سرکوب بلوچ‌ها برای رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز اهمیت خبری ندارد و این درد و ستم مضاعفی است که ما از آن رنج می‌بریم.»

کارشناسانی که با دویچه وله صحبت کردند متفق‌القول‌اند که وضعیت اهل سنت در کشور در ماه‌های اخیر بازهم  بدتر از پیش شده است. آنها اظهار نگرانی می‌کنند که ادامه‌ی این روند شکاف میان سنی و شیعه را بیشتر خواهد کرد و تاثیر منفی بر همزیستی مسالمت‌آمیز و "اخوت" آنان خواهد گذاشت.


No comments:

Post a Comment