Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

هنرآشپزي؛تباهگ غذاهاي سنتي بلوچستان +عکس

هنرآشپزي؛تباهگ غذاهاي سنتي بلوچستان +عکس

بزرگنمایی :  


غذاهاي سنتي بلوچستان, تباهگ غذاي مخصوص عيد قربان, غذاي مخصوص عيد قربان,آموزش پخت انواع غذا با آکا
غذاهاي سنتي بلوچستان, تباهگ غذاي مخصوص عيد قربان, غذاي مخصوص عيد قربان, طرز تهيه تباهگ, غذاهاي عيد قربان, پخت غذاهاي مخصوص اعياد, پخت غذاهاي سنتي, آموزش آشپزي, سايت آشپزي,آموزش پخت انواع غذا با آکا

در گذشته هاي دور مردم مکران بعد از قرباني کردن گوسفندان عيد جهت نگهداري گوشت و هدر نرفتن آن و به علت نداشتن برق مجبور بودند تا از گوشت قرباني شده در جايي نگهداري نمايند به همين منظور پودر انارو نمک را به گوشت اضافه ميکردندو سپس آن را در نور آفتاب روي طنابي آويزان ميکردندبر روي گوشت هاي آويز شده جهت جلوگيري از نفوذ گرد و غبار تور يا پارچه هاي مخصوص مي پوشانند به شکلي که هوا و نور کافي به گوشت برسد تا خشک شود اين کار 4 تا 5 روز طول ميکشد . بعد آن را از طناب جدا کرده و استفاده ميکردند.
اين غذا يکي از اصلي ترين غذاهاي مخصوص ماه مبارک رمضان بوده و اين خوراک که مخصوص سحري مردمان بلوچ به شمار مي رود معمولا با مخلوطي از برنج و گوشت خشک شده پخته مي شود و بسيار خوشمزه و لذيذ است و همچنين طرفداران زيادي حتي در ميان غير بلوچ هاي اين منطقه نيز دارد . اين غذاي مخصوص تباهگ(tabaheg) نام دارد و غذاي مخصوص  مردم مکران است و نيزدر شهرهايي مانند نيکشهر. فنوج قصرقند. لاشار و سرباز استفاده ميشود . اين غذاي سنتي  بلوچستان طعم بسيار لذيذي دارد و بسيار پرطرفدار است هر چند امروزه با وجود برق و وسايل خنک کننده اين کار کمتر رواج دارد اما بعضي ها هنوز آن را تهيه مي کننداز جمله زنانيکه شوهرانشان در کشور هاي حوزه خليج فارس مشغول کارند بيشتر به تهيه اين غذا مبادرت ميکنند تادر موقع مرخصي آنها بتوانند به خوبي از آنها پذيرايي کنند.روش پخت آن بسيارآسان است گوشت خشک شده را به مدت نيم ساعت همراه نمک و فلفل باآب مي جوشانند سپس از آب آن براي تهيه برنج استفاده ميکنند که بسيار طعم دار است گوشت را از آب جدانموده و با روغن سرخ مينمايند البته بعضي ها سرخ نشده را ترجيح ميدهند چون اعتقاد دارند که روغن طعم آن را از بين ميبرد .
روش ديگر تهيه آن چنين است که بعد از به جوش آمدن گوشت (تباهگ) برنج به آن اضافه ميکنند تا بصورت استانبولي در آيد . به هموطنان عزيزم توصيه ميکنم جهت استفاده از اين غذا حتما سفري به مکران زمين داشته باشند تا طعم  واقعي تباهگ را بچشند .
معادل اين غذا درمنطقه شمال ايران يعني استان مازندران و گيلان با ماهي طبخ ميشود يعني بجاي گوشت از ماهي استفاده ميکنند و ماهي را نمک سود کرده همانند گوشت خشک ميکند . چون ماهي نمک سود شده است اول بايد شوري ماهي را گرفت . فلس هاي ماهي را مي گيريم سر و دم آن را مي بريم و آنرا بدلخواه به سه يا چهار قسمت تقسيم مي کنيم . بعد قطعات ماهي را از قسمت ستون فقرات دو نيمه و استخوان ستون فقرات را مي گيريم ماهي را ممکن است يک شب در آب سرد بخيسانيم و دو سه بار آب آنرا عوض مي کنيم بعد قطعات ماهي را با دستمال خشک مي نمائيم و دو طرف هر قطعه ماهي را به کمي آرد آغشته مي سازيم و در روغن سرخ مي کنيم بايد دقت کرد ماهي هنگام سرخ کردن زياد خشک نشود  . برنج را بصورت کته با آبکش درست ميکنند و با ماهي ميل ميکنند.ئبراي چاشني و لذيذ شدن ماهي ميتوان از آب نارنج يا آب ليموي تازه استفاده کرد .اميدوارم که اين غذاي لذيذ را تهيه کنين و نوش جان کنيد .
برچسب ها: تباهگ - غذاهاي - سنتي

http://www.aryanews.com/News.aspx?code=20150130125401613&svc=46

No comments:

Post a Comment