Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روستائیان بل سر چابهار پس از تخریب خانه هایشان کجا می خوابند؟!


به گزارش کمپین فعالین بلوچ ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 19 آذر 93  ماموران انتظامی چابهار با 4 دستگاه خودرو نیروی انتظامی به روستای "بل سر" در نزدیکی شهر چابهار یورش برده و مسجد ، منبع آب و منازل مسکونی روستائیان بومی  را تخریب کردند.

  این تخریب جهت کوچاندن مردم روستای "بل سر" و در جهت حمایت از  "کشتارگاه"ی در همان روستا صورت گرفت که توسط یک سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی به نام عبدالرضا علیزاده اهل مشهد به طور "غیر قانونی" در محدوده سکونت مردم و در مسیر توسعه شهر چابهار ساخته شده است.

روستای کوچک "بل سر" با کمتر از 30 خانوار جمعیت در جوار روستای ساحلی "رمین" و در 10 کیلومتری شهر چابهار به سمت پسابندر قرار دارد.

ساکنان روستا معتقد اند که این روستا از "رمین" قدیمی تر و پیشینه ای 500 ساله دارد و زمین های آن کشاورزی و شغل روستائیان کشاورزی و دامداری است و شناسنامه های آنها به نام همین روستا صادر شده است.

مولوی قاسم پرداخته ، کدخدای روستا روز دوشنبه 13 بهمن در گفتگو با "فعالین بلوچ" می گوید: "نزدیک به دو ماه از تخریب خانه های ما می گذرد و ما در این مدت به دادگاه نظام چابهار شکایت نامه نوشته ایم، اما تا کنون حتی برای پرونده ما احضاریه تشکیل جلسه دادگاه هم نداده اند."

وی می افزاید: "برای پیگیری موضوع نزد جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس که در آن زمان در چابهار بودند رفتیم و ایشان قول پیگیری موضوع را دادند و قرار شد به ما تماس بگیرند اما تاکنون هیچ خبری نشده است و چون بعد از آن به تهران رفته اند ما نتوانسته ایم مجددا ملاقاتش کنیم"

کدخدای روستا می گوید: "ما در تمام این مدت برای اینکه زمین های آبا و اجدادی خود را از دست ندهیم در کنار خانه های تخریب شده خود کپر ساخته ایم و همینجا به سختی بدون هیچ امکاناتی زندگی می کنیم"

وی می گوید: "الان تابلویی که قبلا در کنار روستای ما بوده و روی آن نوشته شده بود "روستای بل سر" را از اینجا برده اند و شورای شهر رمین و فرمانداری چابهار تصمیم گرفته اند که ما را از اینجا بیرون کنند و در جای دیگری ساکن کنند اما ما موافقت نکرده ایم چرا که اگر ما را منتقل کنند زمین های کشاورزی ما را چطور منتقل می کنند؟ ما نمی توانیم زمین های کشاورزی خودمان را ترک کنیم"

خدا بخش پرور رئیس شورای روستای "رمین" اما در گفتگو با خبرنگار "کمپین فعالین بلوچ" ضمن اذعان بر قدمت روستا خبر انتقال روستائیان از "بل سر" را رد می کند و می گوید: از آنجایی که این روستا در حریم شهر قرار گرفته است و تا فاصله 20 کیلومتری از شهر از طرف منابع طبیعی هر گونه ساخت و ساز بخاطر تصرفات زمین ممنوع شده است و مشکل این روستائیان هم الان همین است که نمی توانند در روستای خود که در همین شعاع قرار گرفته ساخت و ساز بکنند و ما الان پیگیریم که این مشکل حل شود.

رئیس شورای "رمین" در پاسخ به سوال گزارشگر کمپین که می پرسد: چگونه صاحب کشتار گاه "علیزاده" با این وجود که این محل مسکونی بوده و بنابر قوانین نباید در این محل کشتارگاه ساخته شود همچنین مجوزی برای وی صادر شده است؟ می گوید: زمانی که مجوز کشتارگاه برای این محل گرفته شده ، یه سری کوتاهی ها از برخی از ادارات صورت گرفته است، این ادارات بدون توجه به مراحل قانونی سند زمین کشتارگاه را صادر کرده اند اما بعدا متوجه شده اند که این مشکل واقع شده است و الان برای حل این مشکل هم برای روستائیان و هم صاحب کشتارگاه که هزینه زیادی صرف کرده  و ذی حق هست، در نظر گرفته شده که یا آقای علیزاده تغییر صنف بدهند یا اینکه این (کشتارگاه) را به محل دیگری جا به جا کنند. کما اینکه مردم روستا هم ذی حق هستند و با مشکلاتی مواجه شده اند و امیدواریم اندکی صبر کنند تا مشکلشان حل شود.

همچنین گزارشگر "کمپین فعالین بلوچ" تماسی داشتند با "عبدالرضا علیزاده" مسئول کشتارگاه "غیر قانونی" که از سوی روستائیان به عنوان مسبب اصلی تخریب منازل و مسجد روستا معرفی شده است اما در سه تماس متوالی و پس از معرفی جناب آقای علیزاده تماس را قطع کرده و گفتند که با "ضد انقلاب" گفتگو نمی کنند و تلاش گزارشگر کمپین برای اثبات ضد انقلاب نبودن و روزنامه نگار و مردمی بودن این فعالیت بی نتیجه ماند.

 گفتگو با "علیزاده را از اینجا بشنوید

تصاویر مربوط به تخریب منازل روستائیان:

 

 

 

 
http://balochcampaign.com/ 

No comments:

Post a Comment