Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

"سرکوب سازماندهی شده اقلیت های دینی، قومی و جنسی در ایران"

گزارشگر ویژه سازمان ملل : در زندان های ایران شکنجه و تجاوز جنسی وجود دارد

احمد شهید گزارشگز ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود از شکنجه و تجاوز جنسی در زندان های ایران و سرکوب سازماندهی شده اقلیت های دینی، قومی و جنسی در این کشور انتقاد کرده است.

احمد شهید در این گزارش که آن را چهارشنبه 7-3-2012 منتشر کرده، گفته است با شمار زیادی از ایرانی ها که در معرض زندان، شکنجه یا تهدید قرار گرفته اند مصاحبه کرده است. او نوشته است: "بعضی اظهار کرده اند که در معرض رفتاری قهرآمیز قرار گرفته اند که مصداق شکنجه است، از جمله نگهداری بیش از اندازه در حبس انفرادی، شوک الکتریکی، ضرب و شتم شدید، تهدید به تجاوز جنسی و تهدید به بازداشت یا آسیب رساندن به دوستان و بستگان و اعضای خانواده. همچنین گفته شده است که بازداشت شدگان مجبور شده اند مقابل دوربین های تلویزیونی اعتراف کنند."

مهدی کروبی نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری و سال و نیم پیش ایران هم از تجاوز در زندان های ایران سخن گفته اند. اما در خصوص شکنجه، کشته شدن شماری از دستگیرشدگان در نا آرامی های چس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک باعث شد آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کند.

احمد شهید تاکید کرده است که با چهار نفر از بازداشت شدگان سابق بازداشتگاه کهریزک صحبت کرده و اظهارات آنها موارد مکرر اعتراض به شرایط زندانهای ایران را تایید می کند.

او به نقل از شماری از شاهدان مورد مصاحبه را نقل کرده که گفته اند از حق دادرسی عادلانه در ایران محروم شده اند. بعضی از این افراد گفته اند که هنگام بازداشت نه حکمی قانونی به آنها ارائه شده و نه دلیلی برای دستگیری آنها ذکر شده و در بعضی موارد ماه ها در سلول انفرادی نگهداری شده اند، بدون آن که اتهامی به آنها تفهیم شود.

در ادامه گزارش آمده است: "تمام مصاحبه شوندگان اظهار کرده اند که در خلال انتقال به بازداشتگاه و بازجویی به آنها چشم بند زده شده بود و اکثرا نتوانسته اند با اعضای خانواده خود تماس بگیرند تا بگویند در کجا نگهداری می شوند و پس از دستگیری و همچنین در خلال تحقیقات، به وکیل دسترسی نداشتند."

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر به ایران با مقایسه زندان های ایران با استداندارهای بین المللی خاطرنشان کرده این بازداشتگاه ها فاقد "حداقل استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان ملل" هستند.

او در این باره بیات کرده است: "ازدحام بیش از حد زندانیان، نبود آب کافی، عدم رعایت کافی اصول جداسازی زندانیان، تاسیسات غیر بهداشتی و فوق العاده بی کیفیت، شرایط خطرناک تهویه، دسترسی ناکافی به خدمات پزشکی، ارائه غذای کم، ارتکاب خشونت و به خدمت گرفتن زندانیان برای تسهیل مجازات."

احمد شهید نسبت به رسیدگی نکردن به تخلفات شماری از مقام های قضایی و امنیتی که متهم به دست داشتن در حوادث کهریزک هستند انتقاد کرده است.

بزرگترین زندان روزنامه نگاران
او همچنین با اشاره به اذیت و آزار، بازداشت و نقض حقوق مدافعان حقوق بشر در ایران نسبت به وضعیت آن ها ابراز نگرانی کرده است.

احمد شهید در گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران همچنان بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارد و امسال 42 خبرنگار در زندان های این کشور بازداشت هستند.
او در این باره نوشته است: "بنا به گزارشهای رسیده به گزارشگر ویژه، دست کم 150 روزنامه نگار از زمان انتخابات ریاست جمهوری 2009 از بیم سرکوب و اذیت و آزار از کشورشان گریخته اند. سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه ای به گزارشگر ویژه نوشته است که قریب به 50 نشریه از زمان انتخابات تعطیل شده است."

آزار و اذیت اقلیت ها
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر به ایران همچنین از آن چه "سرکوب و آزار و اذیت سازماندهی شده اقلیت های دینی، قومی و جنسی در ایران" نامیده انتقاد کرده است.

او همچنین نسبت به افزایش شمار اعدام هایی که رسما توسط مقامات ایران تأیید شده، ابراز نگرانی کرده است.

او نوشته است که در طول سال 2011، 421 مورد اعدام رسما اعلام شده و 249 مورد اعدام مخفی به اطلاع وی رسانده شده است.

احمد شهید خواستار حذف مجازات سنگسار از قوانین ایران شد و ابراز امیدواری کرده است که تمام موارد موجود محکومیت های سنگسار مورد بازبینی قرار گیرد، تا چنین مجازاتی دیگر در ایران اجرا نشود.

تقلب در انتخابات
احمد شهید به نقل از یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی که نام او را ذکر نکرده از وجود تقلب "انتخابات پارلمانی سال 2008 و انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 خبر داده است.

او در این باره نوشته است: "ناظران در شهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد گزارش می دادند که حوزه های اخذ رأی هنوز باز بود و برگه های شمرده نشده هنوز در صندوق های سر بسته باقی مانده بود که خبرگزاری فارس در ساعت ۹ شب، نتایج انتخابات پارلمانی سال 2008 را اعلام کرد. همین مسئله، نگرانی های گسترده در مورد تقلب را مطرح کرد و در نتیجه شماری از نمایندگان مجلس به وزارت کشور اعتراض کردند".

احمد شهید در بخش دیگری از گزارش خود از سرکوب فعالیت تشکلهای کارگری در ایران و بازداشت اعضای سندیکاهای کارگری که خواهان احقاق حقوق صنفی خود هستند، انتقاد کرده است.


http://www.alarabiya.net/articles/2012/03/07/199258.html

No comments:

Post a Comment