Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

اکبر ترکان: اداره بندر چابهار به هندی‌ها واگذار شده است

منطقه آزاد چابهار در یکسال گذشته ۵۰ هکتار زمین در سواحل مَکران را به بازرگانان افغانستان اختصاص داده است.
سه ماه پس از امضای «موافقتنامه چابهار» بین ایران، هند و افغانستان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران خبر داد که «اداره» بندر چابهار «برای مدت معینی و مطابق با فرمولی» به هند واگذار شده است.
اکبر ترکان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور گفت که توافقنامه «واگذاری این بندر با شرایط و مدت تعیین شده» در سفر وزیر امور حمل‌ونقل هند به تهران با وزیر راه و شهرسازی ایران امضاء شده است.
به گفته آقای ترکان، تمام کشتی‌ها به جز کشتی‌های نفتکش ۳۰۰ هزار تنی می‌توانند در چابهار تخلیه و بارگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی افزود: «در حال حاضر شش پست اسکله در بندر چابهار وجود دارد و ما می‌خواهیم این اسکله‌ها را برای افزایش ظرفیت این بندر و پهلوگیری کشتی‌های نفتکش ۳۰۰ هزار تنی به ۲۲ پست برسانیم».
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران توضیح بیشتری درباره نحوه اداره بندر چابهار از سوی هند بویژه مدت زمان و فرمول اداره آن نداده است.
موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی موسوم به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد امسال در حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران امضاء شد.
نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در این زمینه گفته بود که کشورش پانصد میلیون دلار برای توسعه چابهار هزینه خواهد کرد و در آنجا بندر خواهد ساخت و آن را اداره خواهد کرد.
در اردیبهشت سال ۹۴ نیز وزیر امور حمل‌ونقل هند و وزیر راه و شهرسازی ایران، قراردادی ۸۵ میلیون دلاری برای اجاره دو لنگرگاه موجود در بندر چابهار امضا کرده بودند که قرار است از آنها به عنوان پایانه‌های چند منظوره تخلیه بار استفاده شود.
هند مایل است که از طریق بندرچابهار به بازارهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند، مسیری که به دلیل همسایگی با پاکستان و تنش‌های سیاسی با این کشور مسدود شده است.
ایران و هند در سال ۸۲ نیز برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیده بودند اما با اعمال تحریم‌ها علیه تهران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.
منطقه آزاد چابهار در یکسال گذشته ۵۰ هکتار زمین در سواحل مَکران را به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و ۱۳۰ شرکت در چابهار توسط اتباع افغان ثبت شده‌ است.
در همین حال آقای ترکان روز سه‌شنبه گفت که دولت به دلیل «تاکید» رهبر جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری در سواحل مَکران را در «اولویت‌های» خود قرار داده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۹ آذر سال ۹۳ خواستار «آبادسازی» سواحل مَکران با همکاری دولت و نیروهای مسلح شده بود.
سواحل مَکران در جنوب شرقی ایران و در مجاورت دریای عمان واقع شده‌ است. این سواحل بخشی از استان سیستان و بلوچستان ایران است که از فقیرترین مناطق کشور محسوب می‌شود.

http://www.radiofarda.com/a/f4_iran_chabahar_administration_indians_takeover/27970851.html

No comments:

Post a Comment