Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

نه به روزگاری که رضا شاه با دادن پول هویت ایرانی می خرید و نه به امروز که همان بلوچ غیرایرانی است

نه به روزگاری که رضا شاه با دادن پول هویت ایرانی می خرید و نه به امروز که همان بلوچ غیرایرانی است

عدالت نیوز:در تصاویر زیر خانمی از بلوچ های رودبار کرمان را مشاهده می‌کنید که در کپری از جنس گونی زندگی می‌کند. بنابراظهارات شهروندخبرنگار این خانم در روستای سورگاباد رودبارجنوب کرمان است و فاقد شناسنامه می‌باشد. منبع: هادی .
رودبار کرمان شهرستان رودبار جنوب یکی از شهرستانهای استان کرمان است؛ که در منتهی الیه جنوب شرقی استان قرارگرفته‌است که از شمال با بم و عنبرآباد از شرق با استان سیستان و بلوچستان از جنوب با قلعه گنج واز غرب با کهنوج همسایه است. باشگاه خبرنگاران

لازم به یاد آوری است مناطق بلوچ نشین کرمان در سال 1326 ه.ش طی یک پروسه خائنانه به بهانه گستردگی مساحت و پراکندگی جمعیت و با شعار رسیدگی بهتر در وسعت کمترو زدودن  فقر و محرومیت از بلوچستان جدا گشتند.
در سالهای 1307 ه.ش به بعد بحث شناسنامه و هویت ایرانی که در آن زمان بلوچها به انها گجر می گفتند ،با دادن مزایا همراه بود ،تا ملتی را که از گجر نفرت داشتند به نوعی هویت ایرانی بخشند.( بعلت ظلم و جنایاتی که  ارتش گجردر حق مردم بلوچ انجام داده بودند مردم بلوچ هیچ اعتمادی به رضاشاه و حکومتش نداشت)بدین سان کارگزاران رضا شاه روستا به روستا با تشویق مردم به گرفتن شناسنامه ودادن چند شاهی هویت می خریدند تا بلوچ ایرانی بماند و اما کسی شناسنامه رضاشاهی را قبول نمی کرد،و این جدای از جنایت نابخشودنی تجزیه سرزمینی بود که بخشهای بزرگی از مساحت بلوچستان به اندازه 100 هزار کیلومتر مربع را از خاک بلوچستان جدا و به کرمان و هرمزگان و خراسان بخشید.
وامروز پس از گذشت 70 سال از زمان تقسمات جابرانه به بهانه رسیدگی به این ملت مظلوم در جنوب شرق جغرافیایی ایران ما شاهد ان هستیم که این مناطق از فراموش شده ترین مناطق در جغرافیایی ایران هستند و وضع مردمان مناطق تجزیه شده به مراتب از وضع مردمان بلوچستان با فقر بالای 90 درصدی بدتر است.
با گذشت بیش از 70 سال از شعار عمران و آبادانی رضا شاهی ،رژیم فعلی دست رضاشاه را از پشت بسته و با خنجر تزریق فقر و بدبختی به فقیر سازی و فقیر کشی روی اورده است.

No comments:

Post a Comment