Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

روش صحيح فريز كردن مواد غذايي

زماني كه صحبت از تهيه غذاي سالم خانگي به ميان مي آيد نبايد ارزش مواد غذايي فريز شده را ناديده گرفت.

به گزارش سلامت نيوز ، مواد غذايي اگر به روش صحيح در فريزر نگهداري شود مي تواند به طور موثري باعث صرفه جويي در زمان شود. به عبارت ديگر مي توان گفت به جاي خريد مكرر و اندك مي توان ، فريزر را محلي امن براي نگهداري مواد غذايي تلقي كرد. همان طور كه مي دانيم علاوه بر مواد غذايي ا وليه نظير گوشت و سبزيجات و مواردي از اين قبيل ، غذاي طبخ شده را نيز در فريزر براي مدت معيني نگهداري كرد و از فساد آن جلوگيري نمود.
همچنين بسياري از ميوه جات و سبزيجات فصلي و يا محلي را نيز مي توان در فريزر نگهداري كرد و در زمان دلخواه مصرف نمود.
اما سوالي كه اغلب درا ين زمينه مطرح مي شود اين است كه مواد غذايي تا چه زماني قابل نگهداري در فريزر مي باشد در حالي كه ارزش غذايي خود را از دست ندهد؟ طبق منابع موثق در صورتي كه دماي فريزر روي صفر درجه فارنهايت تنظيم شده باشد ارزش غذايي آن كاملا محفوظ خواهد ماند اما نمي توان گفت كه طعم و مزه حفظ شود. به طور كلي زمان مجاز براي نگهداري مواد غذايي مختلف متفاوت مي باشد. با نگاهي به ادامه مطلب متوجه اين تفاوت خواهيد شد.
نان: 2 الي 3 ماه
گوشت گاو پخته شده: 2 الي 3 ماه
گوشت طبخ شده پرندگان: 4 ماه
ميوه : 8 الي 12 ماه
هات داگ:1 الي 2 ماه
سوسيس:1 الي 2 ماه
سوپ و خورشت:2 الي 3 ماه
گوشت مرغ خام:9 ماه
سبزيجات:8 الي 12 ماه
نكات مربوط به روش فريز كردن غذا
1- تا آنجا كه امكان دارد مواد غذايي را تا زماني كه تازه هستند در فريزر قرار دهيد. به عبارت ديگر مي توان گفت بهتر است به محض خريد ، و در صورت عدم نياز مواد غذايي را فريز نمود.
2- در حالي كه اكثر مواد غذايي قابل فريز شدن هستند، استثناهايي نيز در اين زمينه وجود دارد، به عنوان مثال انواع كنسروها را نمي توان فريز كرد. كاهو ، سس مايونز و به طور كلي سس ها را مي توان فريز نمود اما كيفيت آنها دستخوش تغيير خواهد شد.
3- غذاهاي طبخ شده را در دماي عادي خنك كنيد و سپس فريز نماييد.
4- بهتر است برا ي هر بسته از مواد فريز شده برچسب تهيه كنيد و نوع و زمان فريز كردن را قيد كنيد.
5- معمولا قبل از فريز كردن سبزيجات آنها را براي مدت كوتاهي جوشانده يا بخار پز مي كنند . اين كار باعث حفظ رنگ، طعم و مزه سبزي مي شود.
6- ميوه جات تازه را نيز معمولا در شكر يا شربت شكر قرار داده و سپس فريز مي كنند كه اين كار باعث حفظ طعم و مزه آن مي شود.


No comments:

Post a Comment