Saturday, January 21, 2017
بر دانش آموزان بلــوچ چه می گـذرد؟
بخش دوموجود و حضورِمعلم واقعی
معلـم واقعی فردی است با پشتکار و فعال که از آغازساعـت درسیش در کلاس درس حضوریافته و آمادگی لازم را برای تدریس داشته باشد۰ معلـمِ واقعی و خوب پِداگوگی است که به فضـای آموزشـی مدرسه معنا داده ولازمه ایجاد یک محیـط یادگیـری خوب است۰ معلـم خوب ومسئول عـلاوه برامر آموزش و مدیریتِ فعالیتهای درسی به پرورش دانش آموزان نیز توجه دارد۰ چنین معلمـی صلاحیت دارد تا پروسه تحصیلی دانش آموزان را با بردباری از ابتـدای سال تحصیلی تا پایان آن دنبال کند۰
یک معلـمِ خوب و دورنگر می تواند در پایان سال تحصیلی به سادگی ثابت کند که نقش وی مثبت و کارش موفقیت آمیز بوده است مشروط بر اینکه دانش آموزانش سواد کافی برای ارتقا به کلاس بالاتر را داشته باشند۰ بنابراین معیار کیـفیـت کارهرمعلـم میـزان سـواد و آموخته های دانش آموزان است۰ آموخته هایی که از طریق آزمون شفاهی ، کتبی ویا بصورت عملـی قابل ارزیابی باشنـد ۰
برخی از خصوصیات یک معلم خوب
علاوه برویژگیهای فوق معلم خوب باید:
* در رشته درسیش تسلط داشته و در آموزاندن ماهر باشد۰
* اطلاعات عمومی بالا داشته باد۰
* متناسب با سواد دانش آموزانش برنامه تدریس داشته باشد۰
* ابتکار، توان و صلاحیت تدریس داشته باشد۰
* به تشویق و راهنمایی دانش آموزان اهمیت دهد۰
* با والدین دانش آموزان ارتباط و همکاری داشته باشد۰
* به کارش علاقه مند باشد۰
* درارتباط با دانش آموزان بخصوص در ساعات درس صریح و قابل فهم صحبت کند۰
* توان و صلاحیت همکاری داشته باشد۰
* مهربان و فداکار باشد.
معلمانِ «آموزش و پرورش» در بلوچستـانِ
معلمانِ «آموزش و پرورش» در بلوچستـانِ
سیستمِ عقب ماندهٔ «آموزش و پرورش» رژیم در بلوچستـان بر اساس آسیمیلاسیون زبانی، فرهنگی و مذهبی بنا شده اسـت۰ معلمین غیربومی خود را مؤظف می دانند تا به هرطریق منجمله اعمالِ خشونت درراستای تحقق اهداف این سیستِـمِ غلط کار کنند۰ زبان فارسی را طبق رهنمـودهای اجباریِ کارفرما (اداره آموزش و پرورش بلوچستــان اشغالی ) بر نوباوگان و دانش آموزان ما تحمیـل می کنند، سپس با کم اهمیت جلوه دادن وحتی تمسخر زبان اصیل بلوچی پروسـه هویت زدایی را از کلاس اول ابتدایی آغاز می کنند۰علاوه براین افرادی که طبق برنامه های رژیم برای تبلیغ و ترویج « فرقه خمینی » به بلوچستـان آمـده اند وحقوق معلمی می گیرند نوباوگان بلوچ را ازاولین روز مدرسه درمعرض تبلیغات مذهبی خود قرار می دهند تا خرافاتِ فرقهٔ تبهکار حاکـم را باورکنند۰
چنین سیستمِ آموزشیِ عقب مانده ای جولانگاه آن دسته از «معلمین» است که هدف اصلی شان آسیمیله کردن دانش آموزان بلــوچ است۰ معلمین واقعی و با صلاحیت اکثرأ درآغاز پروسه استخدام مورد تبعیض قرارگرفته و تقاضای کار آنان از طرف اداره «آموزش و پرورش» به ناحق رد می شود۰ بنابراین اکثریتِ دانش آموزان بلـوچ ازداشتن آموزگاران خوب و با صلاحیـت محـروم هستند.افـرادی بی صلاحیـت وغیر بومی که بدلیل وابستگی فرقه ای و یا با پارتی بازی بعنوان آموزگار استخـدام شـده و حقوق بگیـرِ رسمی اداره «آموزش و پرورش» هستند درقبال دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند۰ از دنیای پداگـوژی (علم تعلیم و تربیت کودکان) بـدور هستند، توان و صلاحیت تدریس ندارنـد۰ برخی از این گماشتِگانِ عقده ایِ اداره «آموزش و پرورش» بدلیل ناتوانی درتدریس دیوانه واردانش آموزان بلوچ را تنبیـه بدنی و تحقیـر می کننـد.
تنبیه بدنی وشکنجه روحی دانش آموزان بلوچ
درکشورهای متمدن با سیستمِ آموزشی سالم معلم واقعی هرگز دانش آموزش را تنبیه بدنی نمی کند زیرا حقوق دانش آموز را رعایت کرده و می داند که تنبیه بدنی دانش آموز نقض «قانون آموزش و پرورش» است۰ تنبیه دانش آموز( بدنی و روحی) غیر قانونی و ضد اخلاقی است۰ تنبیه بدنی جرمی است جنایی که می تواند به مرگ دانش آموز ختم شود۰ در کشورهای متمدن که براساس قوانین مترقی اداره می شوند تنبیه دانش آموز عواقب جدی برای مجرم دارد۰ معلمی که به چنین جرمی مرتکب شود بلافاصله از کار برکنار شده و بر اساس قوانین جنایی آن کشور تحت تعقیـب کیفـری قرار می گیرد.
سپاس فراوان از معلمین خوبِ گلزمین
تنبیه بدنی وشکنجه روحی دانش آموزان بلوچ
تنبیه بدنی، ضرب و شتم نوباوگان بلوچ و دانش آموزان در بلوچستــان و مناطق الحاقی به کرمآن، خراسان جنوبی و هرمزگان چنان گسترده است که رسانه های رسمی ایران به این جرم سیستماتیک «سونامی تنبیه بدنی» نام نهاده اند۰ شکنجه گرانِ اداره «آموزش و پرورش» مجرمانی هستند که نام «آموزگار» بر آنان گذاشته اند۰ درحالیکه این عمل ضدانسانی و فاجعه بزرگ در مدارس بلوچستان اشغالی و مناطق الحاقی سیستماتیک و عادی شـده در طهران ،اصفهان، قم، کاشان، یزد، شیراز و کرمان «جرم جنایی» محسوب می شـود.
زنده یاد سعید رئیسی دانش آموز سال سوم راهنمایی از ملورانِ بنت که با انگیزه قوی برای آموختن به مدرسه رفته بـود روز دوم آبان سال ۱۳۸۹ تنبیه بدنی می شود۰ساعاتی بعـد بدلیـل وخیم شدن حالش به بیمارستان اعزام می شـود۰ سعیـدِ رئیسی پس از یک هفته بر اثرجراحات وارده دربیمارستانی در ایــرآپ ( زاهـدان ) معصومانه جان باخت۰
ابعاد این جنایت زمانی به « سونامی » تبدیل شده و آشکار می شود که دو هفته پس ازفوت سعید رئیسی مدیر کل وقت «آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان » ابراهیم اعتصام درمصاحبه ای با رسانه های رسمی چنین گفـت: « دلیل مرگ دانش آموز نیکشهری هنوز مشخص نیست۰ معلم این مدرسه با کتاب به سر دانش آموز می زند۰۰۰این حرکت از روی خشم وعصبانیت نبوده است ۰۰۰ برای این دانش آموز در آن لحظه از لحاظ جسمی اتفاقی نیفتاده ۰۰۰و هیچ گونه ابراز درد یا مریضی نکرده است۰ پس از مدرسه حالت تهوع و سرگیجه به او دست می دهد۰۰۰۰ او یک هفته در بیمارستان بستـری شده و فوت می کند
اگرفرزندِ دبستانیِ ابراهیم اعتصام اینگونه کشته می شد آیا با همین سنگدلی واکنش نشان می داد؟
آیا ارزش انسانی و حقوق فرزندش را این چنین لگدمال می کرد؟
آیا حق حیات و زندگی فرزند جگرگوشه خود را با همین بی عاطفگی لگدمال می کرد؟
قتـلِ سعیـد رئیسی و سخنان ابراهیم اعتصام ( مدیر کل وقت آموزش و پرورش) فاجعه ای گسترده و سیستماتیک را در مـدارس بلوچستـان یک باردگر ثابت کـرد۰تنبیه بدنی وشکنجه روحی نوباوگان و دانش آموزان بلوچ آشکارا در سیستمِ عقب افتادهٔ « آموزشی» ایران پذیرفته شـده و مورد حمایتِ اداره «آموزش و پرورش » رژیم است۰
مقامات «آموزش پرورش» رژیم ازعواقب تنبیه بدنی در زندگی کودکان بخوبی آگاه هستند۰ افسردگی ، بیماریهای عصبی و روانی، خشونت، ترس، خود آزاری، عقده ای شدن، از بین رفتنِ اعتمادِ به نفس، تسلیم شدن در مقابل زور و قلدری، عدم اعتماد به دیگران، گوشه گیری، ازبین رفتن کنجکاوی و ابتکار، خرد شدن غرورودرهم شکستن شخصیت کودکان از جمله عواقبی هستند که در کوتاه مدت وبلند مدت بر صحت روانی وجسمی، انگیزه یادگیـری و پیشرفت تحصیلی آنان اثرات مخـرب دارند۰
بسیارنـد دانش آموزانـی که عـلاوه برتحمل شکنجه های روحی و تنبیه بدنی در معرض توهین، فحاشی، سرزنش و پرخاشگری روزانه نیزهستند۰
بکاربردن الفاظ رکیک ، فحش و ناسزا به « زبان شیرین فارسی» برای دسته ای ازگماشتگان بی صلاحیت و عقده ای که از طرف اداره «آموزش و پرورش» حقوق معلمی می گیرند خیلی عادی شده است۰ این عملکرد منفی که در تضاد با پداگوژی (علم تربیت وتعلیم کودکان) است ریشه درسیستـم عقب مانده و فرهنگی دارد که فحاشی، متلک پرانی، کنایه های بی مورد، تحقیر دیگران و بیگانگی با اصل «احترامِ متقابل» را در خود جای داده است ۰
درکشورهای متمدن با سیستمِ آموزشی سالم معلم واقعی هرگز دانش آموزش را تنبیه بدنی نمی کند زیرا حقوق دانش آموز را رعایت کرده و می داند که تنبیه بدنی دانش آموز نقض «قانون آموزش و پرورش» است۰ تنبیه دانش آموز( بدنی و روحی) غیر قانونی و ضد اخلاقی است۰ تنبیه بدنی جرمی است جنایی که می تواند به مرگ دانش آموز ختم شود۰ در کشورهای متمدن که براساس قوانین مترقی اداره می شوند تنبیه دانش آموز عواقب جدی برای مجرم دارد۰ معلمی که به چنین جرمی مرتکب شود بلافاصله از کار برکنار شده و بر اساس قوانین جنایی آن کشور تحت تعقیـب کیفـری قرار می گیرد.
سپاس فراوان از معلمین خوبِ گلزمین
جا دارد درپایان این بخش از معلمیـن خوب و مسئولِ گلزمین سپاسگزاری شـود۰ انسانهایی شریف که به مسئولیت سنگین آموزگاری واقف هستنـد و بدون توجه به دخالتهای بی ربط و با نادیده گرفتن بخشنامه هایِ رنگارنگِ «اداره آموزش و پرورش» در حال خدمت صادقانه به جامعه و دانش آموزان هستند۰ آموزگارانی که بخوبی و بهتـر از هر کس می دانند که بردانش آموزان بلوچ چه می گذرد و نوباوگان بلوچ هم اکنون در معرض چه ظلـم و اجحافاتی هستند؟
بزرگوارانی که در حین پایداری و صبر در برابر «عمله های آسیمیلاسیون» توجه شان به دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان است۰انسانهایی متعهد که نور علم و آگاهی را بین دانش آموزان پخش می کننـد۰
آری آنهایی که معیارهای کارشان ارزش های والای انسانـی اسـت۰ بزرگانی که دانش آموزان را حتی در سخت ترین شرایط با پرتوی علم وآوای انسانیت به زندگی امیدوار می کنند۰ انسانهایی فداکار، آگاه ، مهربان و عادل که مدافع ارزشهای انسانی هستنـد۰
عزیزانی که آموزگاری را نه یک «شغل در آمد زا» بلکه آنرا عشـق می دانند،
عشــقِ آموختــن و آموزانـــدن
آزات ءُ آبــاد بــات گنجیــــں بلوچستـــــان
عزیزانی که آموزگاری را نه یک «شغل در آمد زا» بلکه آنرا عشـق می دانند،
عشــقِ آموختــن و آموزانـــدن
آزات ءُ آبــاد بــات گنجیــــں بلوچستـــــان
پروشت ءُ پروش باتنت ایـران ءُ پاکستـان
محمد کریم بلــــوچ
جنوری۲۰۱۷
http://baluchistan47.blogspot.se/2017/01/blog-post_45.html
No comments:
Post a Comment