Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

امشب سه شنبه مشارکتی داشتم در تلویزیون اندیشه برنامه نغمه آزادی در موضوع: کشته شدن یکی از 5 سرباز گروهبان جمشید دانایی فر.


عمر بلوچ‎ har delat med sig av ‎حبیب الله سربازی‎s foto.
17 tim · 
امشب سه شنبه مشارکتی داشتم در تلویزیون اندیشه برنامه نغمه آزادی در موضوع: کشته شدن یکی از 5 سرباز گروهبان جمشید دانایی فر.
مجری محترم در مورد چگونگی این اتفاق علت رخداد و آخرین جزئیات پرسید.
در پاسخ گفتم:
ما ضمن محکوم کردن خشونت و کشتن این مرزبان باید توجه داشته باشیم که نباید اعدام مرزبان را به طور مستقل و مجزا به عنوان یک واقعه جدید تفسیر کنیم بلکه این مساله زایده سالها تبعیض و خشونت متقابل در منطقه و بسته شدن تمام راه های فعالیت مسالمت آمیز بدانیم. گر چه هیچ کدام از این تبعیض ها دلیلی برای خشونت نیستند اما اجبار محیط عده ای را به این سمت سوق داده است. که مسبوق به سابقه هم هست.
حرکت های مسلحانه از زمان مبارزات دادشاه در مقابل ساواک و شاه در این منطقه به نحوی پیدا و ناپیدا می شدند.
مردم منطقه چنان ضربه دیده اند و آنقدر فقر و محرومیت کشیده و در این میان صدایشان به جایی نرسیده که حتی اگر می دیدند عده ای اسلحه به دست گرفته و به شیوه خشن مبارزه می کنند چون دیده اند این روش توانسته توجه رسانه ها را جلب کند عده ای را مجذوب خود کرده است.
بنده به فشارهای مختلف سیاسی ، ملی ، مذهبی بر اهل سنت منطقه اشاره کردم و گفتم راه حل این مشکلات و حتی نجات جان دیگر سربازان فقط در این است که مسئولان از روش اقتدار گرایانه و انتقام جویانه استفاده نکنند. چرا که علت اصلی کشته شدن یکی از مرزبانان آنطور که گروه جیش العدل در وبسایت خود ذکر کرده است: اعدام و کشته شدن (علی نارویی) یکی از اعضای جیش العدل در زندان بوده است.
که استاندار هم 10 اسفند ماه این مساله را به نحوی تایید کرده بود و اما علتش را بیماری علی ناروئی ذکر کرده بود.
اما علتش هر چه بوده در این موقعیت حساس که مرزبانان در گرو این گروهک بوده اند و هر آن احتمال داشته که دست به عمل خشنی بزنند نباید زندانیان گروه جیش العدل را مورد تعرض قرار می دادند.
اما متاسفانه الگوی انتقام در رگ و ریشه حکومت و جیش وجود دارد به همین خاطر این بحران قابل حل نیست.
بنده گفتم:
روش جیش العدل را نه تنها نمی پسندم بلکه نادرست می دانم
اما تمام انچه مدعی هست را اشتباه نمی دانم بلکه بسیاری از مواردی که جیش العدل از محرومیت ها و احقاق حقوق بیان می کند حرف همه اهل سنت و مردم بلوچ هست.
پس بنده در روش مبارزه با آنها مخالفم و خشونت را کاملا مرددود دانسته و بی نتیجه می دانم اما در نتیجه گیری آن که احقاق حقوق مسلم این اقلیت در ایران است موافقم.
و از مسئولان می خواهم با رفع تبعیض و اجرای عدالت صحیح و درست ریشه خشونت ها را خشک کنند. نه اینکه با انتقام گرفتن به آن بیفزایند.
کما اینکه پیشتر 16 بلوچ بدون گناه به دار آویخته شدند و این صرفا عده ای از افراطیون استان را ارضا کرد و بس.

No comments:

Post a Comment