Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

معرفی یک کتاب جدید در حوزه بلوچستان شناسی


بلوچ ارتباط --- آموزش روزنامه نگاری - روابط عمومی - اخبار و تحولات سیستان و بلوچستان
کتاب شناخت تاریخی بلوچستان با بررسی تحولات تاریخی این منطقه استراتژیک کشورمان در دوره قاجار و قبل از آن چاپ و منتشر شده است.

نویسنده این کتاب آقای محمد رضا ناصری نیا استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان از بدو تولد در زاهدان حضور داشته و به نوعی بومی استان و اصالتا اهل کرمان می باشد.وی سفرهای متعددی به نقاط دور دست بلوچستان انجام داده و از منابع دست اول و گفتگو با برخی شخصیتها و افراد با نفوذ قومی نیز در نوشتن کتاب خود استفاده کرده است.این کتاب ارزشمند حاوی اطلاعات تاریخی ٬جغرافیایی و سیاسی بلوچستان ایران در دوره قاجار و پیش از آن است.استاد ناصری در نکته حکیمانه ای کتابش را به همه آنها که انسانیت را به دور از رنگ ٬نژاد٬دین ٬مذهب و یا هر عقیده دیگر پاس می دارند تقدیم کرده است که خود حکایت از وسعت دید ایشان دارد.

وی در یادداشت ابتدای کتاب آورده است :جلد اول کتاب حاضر که منتشر شده است مربوط به سوابق تاریخی بلوچ و بلوچستان قبل از آغاز مدرن سازی در ایران و بلوچستان تا پایان قاجاریه است .وی ابراز امیدواری کرده است که جلد دوم کتاب که بر اساس شواهد میدانی به دو دوره پهلوی و آغاز حکومت اسلامی خواهد پرداخت هرچه زودتر در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.استاد ناصری کتاب خویش را نه پایان نامه تحصیلی کسی و نه به سفارش شخص یا موسسه ای عنوان نموده و آنرا نظر خود بر اساس چاچوب علمی و آکادمیک نوشته است.

کتاب شناخت تارخی بلوچستان همچنین در بخشهایی از کتاب به بلوچستان پاکستان و تاریخچه آن ٬ سابقه حکومت خان نشین کلات در آن سامان ٬ ریشه های قوم بلوچ و وضعیت افغانستان در دوره نادر شاه و صفویه در ارتباط با تحولات بلوچستان پرداخته است.

نکته دیگر این که اغلب کتابهایی که در خصوص بلوچستان نوشته شده توسط نویسندگان غیر بلوچ بوده است همانند بسیاری از کتابهای تاریخی مرجعی که در مورد ایران توسط نویسندگان غیر ایرانی نوشته شده اند. لذا لازم است توجه محققین بلوچ و ایرانی را به تحقیق و نگارش در مورد سوابق تاریخی ٬سیاسی و اجتماعی خودشان جلب کنیم و بر این نقیصه بر آنان خرده بگیریم چرا که به حق گفته شده است ملتی که از گذشته خود چیزی نداند بهره ای از آینده نیز نخواهد داشت...

از آنجایی که تاکنون در مورد بلوچستان و تحولات آن در این دوره تاریخی کمتر پرداخته شده است محققین و علاقمندان را به خواندن این اثر دعوت می کنم و به نوبه خود از این استاد ارجمند تقدیر می کنم.کتاب شناخت تاریخی بلوچستان با تیراژ ۲ هزار جلد در اتشارات عقیل چاپ شده و با قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

http://amanertebat.blogfa.com/post-1060.aspx

No comments:

Post a Comment