Long live free and united Balochistan

Long live free and united Balochistan

Search This Blog

Translate

همكارى اتمى با آمريكا پيشنهاد تازه احمدى نژاد

نيويورك، دبى – رسانه ها، (العربيه.نت)

احمدی ‌نژاد در سفر خود به نیویورک پيشنهاد تازه اى را در برابر امريكا قرار داد. وى كه براى شركت در مجمع عمومى سازمان ملل به آمريكا سفر كرده است، به گزارش واشنگتن پست در روز 24-9-2009 خواستار ایجاد ارتباط میان کارشناسان اتمی ایران و آمریکا شده و از آمریکا خواسته است که اورانیوم غنی شده برای مصارف پزشکی هسته‌ای در اختیار ایران قرار دهد.

احمدی‌نژاد سپس با اشاره به روند اعتماد سازى ميان ايران و امريكا پس از رياست جمهورى باراك اوباما افزوده است: "پیشنهاد ما موقعیت خوبی برای تقویت اعتماد میان تهران و واشنگتن فراهم می‌آورد".

دیوید آلبرایت، یکی از بازرسان تسلیحاتی پیشین آمریکا، پیشنهاد احمدی‌نژاد را بسیار زیرکانه دانست و گفت: "اگر آمریکا این پیشنهاد را رد کند، ایران بهانه تازه‌ای برای غنی‌ سازی اورانیوم خواهد داشت. اما در صورت موافقت آمریکا، باید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده در اختیار تهران قرار دهد. در حالی که تهران تا به حال توانسته است اورانیوم را فقط ۳ تا ۵ درصد غنی ‌کند".

آلبرایت همچنين تایید کرد که آمريكا در زمان شاه یک راکتور هسته‌ای تحقیقاتی در نزدیکی تهران ایجاد کرده است. به گفته این بازرس، ایران در سال‌های پس از انقلاب نتوانسته برای بهره‌برداری از این رآکتور، اورانیوم غنی شده به دست بیاورد.

از سوى ديگر در جلسه اخير گروه 5+1 در نيويورك ، مدودف رئیس‌جمهور روسیه خواستار آن شد که "قدرت‌های بزرگ مشوق‌هائی در اختیار ایران قرار دهند که امکان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به این کشور بدهد و همزمان با آن، مانع دسترسی تهران به تکنولوژی جنگ‌افزارهای هسته‌ای شود".

گفتنى است كه آمریکا در پى توافقى از استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک چشم‌ پوشی كرد و در مقابل روسیه باید تحویل موشک‌های دفاعی را به ایران متوقف کند.

در پى اعلام انصراف باراک اوباما از استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا ، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: "تصمیم اوباما به ما کمک می‌کند که مشکلات خود را با روسیه، بر سر جلوگیری از تهدید ایران، حل کنیم".

اين در حالى است كه ایران مایل است از روسیه موشک‌های زمین به هوای اس ۳۰۰ خریداری کند. ايران مى خواهد با استقرار این موشک‌ها در نزدیکی مراکز اتمی خود، خطر حمله اسرائیل به این مراکز را کاهش دهد.

No comments:

Post a Comment